Τετάρτη, 10 Οκτωβρίου 2012

Πανελλήνια Ημέρα κατά της βίας(Μάρτιος 2012)


6 Μαρτίου. Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο.
            Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες, ερεθίσματα και ιδέες για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας που εκδηλώνεται μεταξύ των μαθητών.
             Στο σχολείο μας, από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς, τρέχει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα «Διερευνώντας τις σχέσεις των μαθητών στο χώρο του σχολείου μας». Την επιθυμία να γίνει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με αυτό το θέμα γέννησε η ανάγκη διερεύνησης της ύπαρξης του φαινομένου της σχολικής βίας στο δικό μας σχολείο. Στα πλαίσια αυτής της ενδοσχολικής δραστηριότητας, η ομάδα μας έφτιαξε ένα ερωτηματολόγιο, το μοίρασε σε όλους τους μαθητές του σχολείου και τους ζήτησε να καταγράψουν την σχολική πραγματικότητα όπως αυτοί την ζουν καθημερινά. Έπειτα, η ομάδα αποδελτίωσε και επεξεργάστηκε τις απαντήσεις των μαθητών και κατέληξε στην έκδοση συμπερασμάτων.
 Οι μαθητές της ομάδας παρουσίασαν το υλικό που παρήγαγε η ομάδα με εισηγήσεις, παρακολούθηση βίντεο, συζήτηση και γενικότερο προβληματισμό του ακροατηρίου, δηλαδή όλων των υπόλοιπων μαθητών. Όλοι μαθητές συμμετείχαν ενεργά και συνέβαλαν με την κατάθεση της προσωπικής τους άποψης.
Τα συμπεράσματα αναρτήθηκαν σε ταμπλώ στο ισόγειο του σχολείου μας, τα οποία επισκέφθηκαν και μελέτησαν οι μαθητές στο τέλος της εκδήλωσης για να ενημερωθούν σχετικά με το τι απάντησαν οι μαθητές του σχολείου μας.
Την παιδαγωγική ομάδα αποτελούν οι…
Μαθητές :
Θεοδοσίου Γιάννης, Β2
Κομπογιάννης Στέλιος, Β2
Μάρκου Ελένη, Γ2
Κερμελιώτη Ιωάννα, Β2
Κούρτης Αλέξανδρος, Β2
Σκοτεινιώτη-Σταφυλά Βαγγελίτσα, Β4
Κομίνη Αγγελική, Β2
Κωνσταντάρα Μαριάνθη, Γ2
Στύλα Αλεξία, Β4
Κομίνη Μαρία, Β2
Μακανίκα Σουμέλα, Γ2
Ταμβάκη Καλλιόπη, Β4
Καθηγητές :

Βούλγαρη Βάσω
Σαλιάρη Ιωάννα
Γαρουφαλής Σταύρος, Υπ/ντής
Ευχαριστούμε θερμά τους :

κ. Αγγελόπουλο Νίκο, Δ/ντή
κ. Κομίνη Γιώργο (Ιστοσελίδα)

«Διερευνώντας τις σχέσεις των μαθητών
στο χώρο του σχολείου μας»
Μια ενδοσχολική δράση
                       6 Μαρτίου 2012,Πανελλήνια Ημέρα κατά της βίας στο σχολείο
ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Ø      Το σχολείο έχει ισχυρή διεύθυνση, στενή συνεργασία με φορείς της κοινότητας και τους γονείς και συμμετοχή των μαθητών στον σχεδιασμό προγραμμάτων.
Ø      Το φυσικό περιβάλλον του σχολείου είναι ασφαλές και οι σχολικές δραστηριότητες στοχεύουν στην προώθηση και υποστήριξη υπεύθυνων συμπεριφορών.
Ø      Εφαρμόζονται προγράμματα ΠΡΟΛΗΨΗΣ και ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ.
Ø      Οι παρεμβάσεις βασίζονται σε σωστή εκτίμηση των αναγκών των μαθητών.
Ø      Στο προσωπικό παρέχεται εκπαίδευση και υποστήριξη ώστε να εφαρμόζουν τις παρεμβάσεις και τα προγράμματα.
Ø      ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΟΥ ΕΝΣΩΜΑΤΩΝΟΥΝ ΑΥΤΑ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΘΑ ΕΠΙΤΥΧΟΥΝ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΜΕΙΩΜΕΝΕΣ ΠΟΙΝΕΣ, ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΗΘΙΚΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ                   
                                                                                                    (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΗΠΑ 2000)
ΚΟΙΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΥΝΗΤΙΚΑ ΒΙΑΙΩΝ ΕΦΗΒΩΝ
Ξεσπάσματα οργής ανεξέλεγκτα, Χρησιμοποιούν γλώσσα υβριστική, Απειλές βίας συνήθεις, Προβλήματα συστηματικής ανυπακοής, Εξάρτηση από ουσίες, Δεν έχει στενούς φίλους-κακές σχέσεις με συμμαθητές, Έχει συχνές φυγές απ’ το σχολείο-αποβολές, Βιαιότητα στα ζώα, Έχει λίγη ή καθόλου υποστήριξη από γονείς, Είναι μάρτυρας  ή θύμα βίας στην οικογένεια, Τρομοκρατείται ή τρομοκρατεί συνομηλίκους ή μικρότερα παιδιά, Τείνει να κατηγορεί άλλους για δυσκολίες δικές του, Προτιμά συστηματικά ταινίες, μουσική κ.τ.λ με βίαιο περιεχόμενο, Προτιμά να διαβάζει έντυπα με βίαια θέματα, τελετουργίες κ.α, Στις σχολικές εκθέσεις ή εργασίες εκφράζει θυμό απογοήτευση και την σκοτεινή όψη της ζωής, Είναι μπλεγμένος σε συμμορία ή αντικοινωνική ομάδα, Είναι συχνά  θλιμμένος και/η έχει σημαντικές μεταβολές συναισθήματος, Έχει απειλήσει ή έχει κάνει απόπειρα αυτοκτονίας.
ΤΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΒΙΑΙΑ;
Θετικά πρότυπα. Ανάπτυξη αυτοεκτίμησης. Υποστηρικτικές σχέσεις, συμπεριλαμβανομένων και αυτών με δασκάλους, φίλους. Ελπίδα για το μέλλον. Πίστη στον εαυτό. Κοινωνικές δεξιότητες. Καλές σχέσεις με συνομηλίκους. Στενός δεσμός με έναν ενήλικα. Υποστήριξη και φροντίδα από την μητέρα ή μια μητρική φιγούρα. Ικανότητα να βρίσκει ικανοποίηση σε δημιουργικές δραστηριότητες, χρήσιμη εργασία κα. Αίσθηση ότι ελέγχει τη ζωή του και μπορεί να τα βγάλει πέρα με ό, τι συμβεί.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ
Να αποφεύγεται η σκέψη - πεποίθηση : « Δεν μπορεί να μας συμβεί εμάς». Διάχυση των πληροφοριών που σχετίζονται με κρούσματα βίας. Οι γονείς να έχουν στενή επαφή με τα σχολεία των παιδιών τους. Οι γονείς να δημιουργήσουν «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ». 
Συμβουλές στα παιδιά (όχι όμως μόνον τι να μην κάνουν). Παροχή φροντίδας και επιτήρησης στα παιδιά - εφήβους. Εμπλοκή των μαθητών σε προγράμματα μετά το σχολείο, κυρίως εθελοντικής βοήθειας. Σεβασμός στα παιδιά. ΜΙΛΑΤΕ «με τα παιδιά» - όχι «στα παιδιά» μόνον. Ανταμοιβή – κίνητρα στα παιδιά ώστε να δημιουργούν εστίες αντίστασης στην βία.
ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
Προστασία μαθητών από τον κίνδυνο ή την θυματοποίηση. Προστασία των μαθητών από την ανάπτυξη ή καταφυγή σε επιθετική συμπεριφορά ως τρόπους επίλυσης συγκρούσεων. 
ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ πρέπει να αναπτύξει ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΑΝΟΧΗ στην ΒΙΑ.
To ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΕΝ πρέπει να φανεί αδύναμο να ανταποκριθεί στην βία,
είτε επιβάλλοντας βιαστικά τιμωρίες είτε μη κάνοντας απολύτως τίποτα.
(Βασιλική Ζούμπου, Ψυχίατρος – Παιδοψυχίατρος, Δ/ντρια Κ.Ψ.Υ. Βόλου, 2002)
 
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
Είναι η συμπεριφορά που ΒΙΑΖΕΙ την εκπαιδευτική αποστολή του σχολείου, το κλίμα του, τον αυτοσεβασμό του και ΥΠΟΔΑΥΛΙΖΕΙ την πρόθεση του σχολείου να παραμένει ένας χώρος χωρίς επιθετικότητα εναντίον των ανθρώπων η εναντίον της περιούσιας του, ένας χώρος χωρίς ουσίες, όπλα, αποδιοργάνωση και διαταραχή.
ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (BULLYING)
Όταν ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους εντός και εκτός του σχολείου.
Ο θύτης αντλεί από την πράξη του κάποιο όφελος, όπως ευχαρίστηση, κύρος, υλικά αποκτήματα.
Το θύμα δεν μπορεί να προστατέψει με ουσιαστικό και ριζικό τρόπο τον εαυτό του.
 
ΜΟΡΦΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Σωματική : τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού
Λεκτική (Φραστική) : ύβρεις, φραστικές επιθέσεις, προσβολές, απειλές, χρήση παρατσουκλιών
Εκφοβισμός με εκβιασμό : απόσπαση χρημάτων, προσωπικών αντικειμένων, εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις
Έμμεση ή κοινωνική : κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμων, άσκηση επιρροής σε ομάδα παιδιών ώστε να αντιπαθήσουν ένα άτομο, διάδοση φημών και ψεμάτων
Ηλεκτρονική : αποστολή υβριστικού υλικού μέσω κινητών, e-mail, MMS, SMS, και σχολίων σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (face book), παραποίηση προσωπικών δεδομένων (προφίλ)
Ρατσιστική : διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, κοινωνικής τάξης, οικονομικής κατάστασης, διαφορετικότητας, οικογενειακής κατάστασης
Σεξουαλική : υβριστικά σχόλια, σκίτσα με σεξουαλικό περιεχόμενο, άσεμνες χειρονομίες
Ο μαθητής σαν ΘΥΜΑ
{ Σχεδόν οι μισοί (1/2) μαθητές δήλωσαν ότι τους έχει ασκηθεί κάποιας μορφής βία, κυρίως από μαθητές του σχολείου
{  Το ένα πέμπτο (1/5) των μαθητών - κυρίως αγόρια - έχει απειληθεί κατά την έξοδό του από το σχολείο, κυρίως από άλλο μαθητή του συγκροτήματος
{ Θύματα της φραστικής βίας είναι κατά τι περισσότερο τα κορίτσια ενώ θύματα όλων των άλλων μορφών βίας είναι τα αγόρια
Διαπιστώσαμε ότι οι μαθητές ΔΕΝ αναφέρουν τα περιστατικά βίας που λαμβάνουν χώρα στο χώρο του σχολείου.
Όταν αποφασίζουν να μιλήσουν επιλέγουν…
{ Τους φίλους τους
{ Τους συμμαθητές τους και κατά ένα μικρό ποσοστό,
{  Τους γονείς τους
 
Οι μισοί από τους μαθητές που μίλησαν για το περιστατικό βίας δήλωσαν ότι η αναφορά του ΔΕΝ βοήθησε στη λύση του προβλήματος.
Επίσης, οι μισοί μαθητές δήλωσαν ότι όταν έχουν κάποιο πρόβλημα σχετικό με την προσωπική τους ασφάλεια ΔΕΝ απευθύνονται σε κάποιο/α καθηγητή/α τους.
Η πλειοψηφία των μαθητών δηλώνει ότι ΔΕΝ έχει πάρει ΠΟΤΕ μέρος σε πράξεις βίας στο σχολείο
Οι μαθητές που έχουν πάρει μέρος ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ σε πράξεις βίας είναι κυρίως αγόρια και κυρίως σε :
{ ανταλλαγές ύβρεων
{ ξυλοδαρμούς
Οι μαθητές που έχουν πάρει μέρος ΣΥΧΝΑ σε πράξεις βίας είναι κυρίως αγόρια και κυρίως σε :
{ ανταλλαγές ύβρεων
{ βανδαλισμοί (συνθήματα στους τοίχους, στα θρανία, κα)
Σύμφωνα με τους μαθητές, μόλις το 10% έχει τιμωρηθεί για τη συμμετοχή του σε πράξεις βίας, κυρίως με ωριαία αποβολή ή επίπληξη από τον καθηγητή της τάξης
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ
 Όταν ρωτήσαμε τους μαθητές αν υπάρχει βία στο σχολείο μας, μας είπαν ότι :
{ Το σχολείο ΔΕΝ είναι ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από βία και εκφοβισμούς
{ Το σχολείο ΔΕΝ είναι ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από άγχος και πιέσεις
Παρόλα αυτά το αισιόδοξο μήνυμα είναι ότι, σύμφωνα με τους μαθητές…
{ Το σχολείο ΕΧΕΙ ευαισθησία στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των μαθητών και
{  Οι μαθητές ΔΕΝ δικαιολογούν την ύπαρξη βίας στο σχολείο
Το ένα τρίτο (1/3) των μαθητών δήλωσε ότι στο σχολείο υπάρχουν χώροι που ΔΕΝ είναι ασφαλείς
Οι χώροι αυτοί είναι:
{ Η πίσω αυλή του σχολείου
{ Οι τουαλέτες
{ Η αυλή
Ενώ, αντιθέτως, ο χώρος με τη μεγαλύτερη ασφάλεια :
{ Το γραφείο των καθηγητών 
Η μορφή της βίας που τους έχει ασκηθεί είναι :
{  Φραστική
{  Άσεμνη Χειρονομία
{  Απειλή
{  Χειροδικία
Όταν η βία είναι φραστική κυρίως αφορά…
{  Τη σωματική διάπλαση τους (βάρος, ύψος)
{  Την εξωτερική τους εμφάνιση (ντύσιμο, χτένισμα)
ΛΥΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΑΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ…
{ Τιμωρία των θυτών
{ Αυστηρότερη τιμωρία από αυτές που ήδη επιβάλλονται
{ Αυστηρότερη επιτήρηση
{ Περισσότερη ασφάλεια-φύλαξη
{ Οι καθηγητές να ακούν και να συζητούν με τους μαθητές και ώστε να λύνονται τα προβλήματα με νουθεσία
{ Ενημέρωση σχολικής κοινότητας καθώς και γονέων (θυτών και θυμάτων) για το περιστατικό βίας και λύση του προβλήματος με συνεργασία όλων (καθηγητών και γονέων) και με θέσπιση κανόνων
{ Σεμινάρια, ομιλίες από ειδικούς, εκπαιδευτικά προγράμματα, επίσκεψη από ψυχολόγους για την ευαισθητοποίηση όλων σχετικά με το θέμα
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ…
Της Α’ Τάξης ζητούν :
{  Αυστηρές ποινές
{  Αυστηρή αντιμετώπιση των περιστατικών βίας από το σχολείο
Της Β’ Τάξης ζητούν :
{  Να δίνεται δεύτερη ευκαιρία στους θύτες
{  Τιμωρία μόνο στην περίπτωση επανάληψης του παραπτώματος
{  Πιο ελαστικές μορφές τιμωρίας (ανάλογες του παραπτώματος)
{  Ενημέρωση από ειδικούς, σεμινάρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, ημερίδες για την ενδοσχολική βία
Της Γ’ Τάξης ζητούν :
{  Κατάλληλες τιμωρίες (δίκαιες, επιεικείς)
{  Προστασία από τους εξωσχολικούς
{  Λύση χωρίς τιμωρίες 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.